Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø
Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning.
Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.
- Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero, siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen.
Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego.
- Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop.
- Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop.
Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for:
- Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele organisationen.
- Evnen til at kontrollere risici
- Klare mål
- Arbejdsmiljøorganisation
- Maskinsikkerhed
- Udvikle kompetencer
- Investere i mennesker
- Vi er allerede langt på rejsen med at skabe et en god sikkerhedskultur og et forebyggende arbejdsmiljøarbejde. Men vi kan blive endnu bedre, og jeg tror på, at en opbakning til en internationale kampagne som Vision Zero kan være med til at skærpe Coops strategiske fokus på et forebyggende arbejdsmiljø i de kommende år, siger Thomas Hermann.